Motto:
Werner Jäger:Skutečnost nekončí tam, kde končí naše vědomosti o ní
V minulých
dílech A14 , A15 a A16
jsme se seznámili s Královninou komorou, tajnými
dutinami, chodbami a šachtami a její stavbou. Dnes postoupíme na
stavbu Královy komory.
Vědomosti o tom, jak se
Velká pyramida stavěla, ukládal stavitel do tajných komor. Dále
pokračoval v přípravě na stavbu Královy komory. Nejdříve se s komorou
seznámíme a potom budeme stavět.
Prohlídka Královy komory
Do Královy komory
vysoupíme z horní části Velké galerie. Překonáme velký schod 1 m vysoký, na
něm se musíme sehnout na 1,1 m a vstoupíme do předkomory, kde se
můžeme postavit před kamennými bloky z červené žuly (obr. 2)
zavěšených na kládách na úroveň vstupu do komory, které bylo možné
spustit a zabránit vstupu. Zde končí vápenec a začíná království
žuly. Při dalším postupu se opět sehneme a vstoupíme do Královy
komory. Zde se nám na obr. 3 objeví celkový pohled do Královy komory směrem k západu.
Králova
komora je celá postavena ze žuly. Má rozměry: v=5,7 m, podlaha 10,3×5
m. Zdi a podlaha Královy komory tvoří 120
bloků různých velikostí. Žula je červená, skládá se z granulí
křemene, slídy a živce pocházející z Asuánu. Strop tvoří 9 ohromných
žulových trámů až 63 tun těžkých (nikdo to přesně nezvážil), celkové
váhy 630 tun.
Jak byly kvádry spojovány
Na detailních záběrech na origináních fotografiích si můžeme ověřit, jak skutečně probíhaly spáry žulových kvádrů v Králově komoře. Horizontální ani verikální spáry nejsou v jedné rovině. Důvodem bylo opatření proti následkům zemětřesení. Dokladem je, že i při velkém zemětřesení v roce 1301 se kvádry do dneška ani nepohnuly. Kvádry byly spojovány jemnou křemičitou maltou.
Při stavbě z technologického hlediska nebylo možné kvádry dorovnávat posouváním, ale musely být uloženy shora na definitivní místo uložení. Kvádry jsou dokonale pravoúhlé, což je dosažitelné pouze s přesnými laserovými měřidly, jinak by komoru nepostavili. Je to patrné i na celkovém pohledu do komory na obr. 3. Při takových hmotnostech nebylo možné nějaké přitesávání, přibrušování, na zvětšeném záběru je patrné, že kvádry byly vytvořeny jednorázovým řezem nebo vytvořeny z žulového substrátu.
Stropní trámy
odlehčovacích komor mají hmotnost 27 až 63 tun, jsou uspořádány od
severu k jihu na vápencových podpěrách. Od podlahy komory k podlaze
5. odlehčovací komory je 17 m. Všimněme si, že kvádry jsou odděleny
bílou spárou. Je to způsobeno jemným nánosem tvrdé křemičitanové
malty, která stavbu velmi zpevňuje.
Jediným artefaktem je
žulová schrána (truhlice) rozměru 2×0,7×1 m z červené žuly vážící
3,75 tuny, obr. 4, která má jiný odstín (ten je také ovlivněn různým
osvětlením) než okolní zdi a podlaha. Truhlice byla nalezena prázdná, bez nápisů.
Na obrázku 9 je uvedena celková situace Královy komory a šachet.
Na severní a jižní stěně (obr.6) je otvor 20×20 cm severní větrací šachty, pod ním je vstupní
otvor do komory. Větrací šachty severní a jižní byly pod úhlem 45°
a dosahovaly délky 60 m až na povrch a byly úplně průchodné.
Šachty
objevil plukovník Vyse roku 1837 a při prohledávání šachty našel u povrchu
pyramidy plochou železnou desku 30×10 cm silnou 0,65 mm, která tam
byla ponechána během výstavby pyramidy. Doba železná se v Egyptě
datuje až od roku 650 př.n.l. K tomu se egyptologové raději
nevyjadřují kromě Flinderse Petrieho:
Sir Flinders Petrie: Železná deska ze šachty z Královy komory je autentická bez jakýchkoliv pochybností.
Koment: Již jenom vyrobit tak tenkou desku ze železa je
technologicky velmi náročné a vyžaduje to precizní technologické zařízení.
Příprava stavby
Jaké byly k dispozici
možné technologie:
Dosud jsme se stavitelem
řešili výstavbu objektů pyramidy jako chodby, šachty, Velkou galerii,
Královninu komoru. Tyto objekty byly stavebně velmi náročné, ale byly
z vápence.
Nyní před stavitelem
stojí nový úkol podle požadavku panovníka.
Králova komora z žuly.
Stavitel má k dispozici
má 2 technologie :
- Technologie 1- těžba,
úprava a přeprava kvádrů provedená v kamenolomu Asuán a nakonec strastiplná cesta - vytažení megalitů z přístavu k pyramidě o 50 m výše a potom až do výšky 60 m.
- Technologie 2 -
tvorba vápencových a žulových kvádrů pomoci geopolymerů do forem a uložení kvádrů na místo nebo rozložení přírodního kamene na sypký substrát
a tvorba nového žulového kamene v místě uložení.
Postupy byly uvedeny v tajných znalostech, ke kterým měl přístup jen panovník a k
některým pověřený stavitel.
Před stavitelem se
postavily nové problémy, které ještě před zahájením stavby musely být
vyřešeny, viz obr. 8:
vytvořit 120 žulových
kvádrů pro stavbu stěn a podlahy o hmotnosti 5 až 10 tun
vytvořit 9 žulových
kvádrů o hmotnosti 27 až 63 tun pro strop komory
vytvořit 43 žulových
kvádrů hmotnosti 27 - 63 tun jako stropy pro odlehčovací komory 9+8+9+9+8
celkem 120+9+43=172 bloků
žulových kvádrů s celkovou hmotností 7.000 tun
připravit 1 žulový blok
o hmotnosti 3,7 tuny pro zhotovení schrány (truhly)
12+12=24 vápencových
kvádrů pro sedlovou šikmo seříznutou střechu z lomu Tura
připravit 22 bloků hmotnosti 27 - 45 tun
vápencových podpěr stropních nosníků.
Kvádry musí být leštěné,
pravoúhlé a přesně dimenzované ve všech rozměrech s přesností ±
1 mm. Z důvodu stability musí každý kvádr mít jiný rozměr podle
projektu.
Celkem bylo nutno vytěžit nebo vytvořit pro Královu komoru 172 žulových a 46 vápencových bloků pro
Na obrázku je uvedena struktura Královy komory z hlediska rozložení kvádrů.
Postup stavby
Vzhledem k tomu, že
stavitel nedokázal přesouvat a ukládat kvádry pomoci levitace,
používal dnes experimentálně ověřených metod.
Doposud byla aplikována
vápencová technologie, ta umožňovala:
tvorbu
vápencových bloků do 2 tun v lomu pro hrubou stavbu a jejich
přepravu po rampě viz
díl A12
tvorbu přesně
dimenzovaných spárovaných vápencových bloků pomoci geopolymeru viz
díl A11 přímo do formy,
nebo jejich
vytvoření mimo a jejich přesun na místo nebo jejich provedení přímo na místě uložení. Obr.7
podle Herodotos, Zamarovský: zvedání provedeno pomoci krátkých dřevěných prken „mechanes“).
Nový
problém spočíval v tom, že stavebním kamenem byla kromě vápence
žula. Dosavadní Technologie 2 prováděla tvorbu vápencových bloků.
Technologie 3 - geopolymery z žuly. Vznikla otázka: Bylo
možné vytvořit žulové bloky jako geopolymer? Prof. Davidovits :
"Trocha geologie nikoho nezabije":
Země se skládá z
jílovitých materiálů, které jsou výsledkem klimatické eroze hornin,
jako je např. žula. To znamená, že přirozená eroze přeměňuje
vyvřelinové živcové skály na sedimentární minerály, jako je jíl. Tyto
procesy probíhají v různých časových horizontech, které umožňují
přeměnit jílovitou usazeninu zpět ve skálu. Díky tomu můžeme
přeměnit každou jílovitou látku v souhrn nerostných látek, které
budou mít vlastnosti hornin.
Tolik prof. Davidovits
Jak jsme již uvedli,
Egypťané byli mistry ve využívání přírodních zákonů a zpracování
přírodních materiálů. Měli mimořádnou schopnost sledovat přírodní
úkazy a naučili se je využívat k tvorbě kamenných artefaktů. Jak to
provádět, bylo zakotveno v tajných vědomostech, které byly zdrojem i
pro našeho stavitele.
Všechno záviselo na tom, jaké byly přírodní
geologické podmínky v zemi. V Egyptě byla mohutná
vyvřelinová žulová ložiska v Asuánu společně s dalšími komponenty
jako mafkat (arzeničnan měďnatý), chryzokol a skorodit na Sinaji .
Tyto rudy vydávají při zahřátí nad plamenem pronikavou vůni
česneku a cibule.
V Hérodotově textu
Stavitelé pyramid se praví : Egyptským
písmem na pyramidě napsáno jest, kolik spotřebovali dělníci ředkve,
cibule a česneku. Kněz, který ten nápis předčítal, mi tlumočil, že se
spotřebovalo 1600 talentů stříbra, to je 16 tun.
Pokud
by tyto věci tolik stály, 100 milionů euro, stálo by to více než
kovové nástroje, potraviny, oděv za celou dobu stavby pyramidy.
Ve skutečnosti to byly náklady na těžbu arzénové rudy, která se na
Sinaji těžila ve velkém a používala se při stavbě. Je to historické
svědectví, které může dokázat používání arzénových rud při stavbě
pyramidy. To, s dalšími komponenty, umožňovalo tvorbu
žulových bloků a jejich potřebné opracování. Komponenty ze Sinaje se
používaly k tvorbě zvláště kvalitních bloků, soch a nádob z tvrdého
kamene.
A čím se dělníci na stavbě chrámů živili? Určitě to nebylo česnekem a
cibulí za 16 000 talentů stříbra. To by těch kvádrů příliš neutáhli.
Jak se stavitel
rozhodl? Stavitel navštívil lomy
v Asuánu a zkoumal, jestli je možné vylámat přesně dimenzované
pravoúhlé žulové kvádry, provést jejich opracování měděným dlátem a doleritovou koulí, transport k řece
a lodí 172 kvádrů o hmotnosti 27 až 70 tun na vzdálenost 900 km se všemi
zákrutami Nilu,
jejich vyzvednutí z Nilu na začátek rampy a po ní na úroveň základů
pyramidy. K jejich přepravě po rampě délky 300 m se sklonem 8,5% na úroveň 43 m k základům stavby
Královy komory by potřeboval 600 tažných dělníků, kteří by se na
rampu ani nevešli. Kolo nebylo, kladky nebyly. Pro stavitele to bylo to
zklamání, proto hledal jinou cestu.
V tajných vědomostech našel
postup, jak vytvořit žulové kvádry s využitím geopolymeru. Přepravu
žuly volil po menších částech, nikoliv v mohutných blocích. Ty části
přivezl lodí do nového výrobního střediska geopolymerů na břehu Nilu
pod stavbou pyramidy, kde měl přjipravenou technologii na výrobu
žulového substrátu, který buď v koších nebo na saních po částech
přepravil na stavební místo Královy komory. Pracovní technologie byla
dělníkům známá, protože ji používali při výrobě vápencových bloků a cihel z nepálené hlíny.
Vypadá to, že
egyptologie je stále na jednom místě. Stále zvedají 70 tunové kvádry
do výšky 60 m tažením na saních taženými stovkami tažných dělníků
různými cestami, stále je obrábějí měděným dlátem.
Doposud jsme
nebyli svědky ani náznaku, že by někdo předvedl, jak se žulový kvádr
opracovával, tvaroval a s milimetrovou pravoúhlou přesností sesazoval
s jiným kvádrem. Byly provedeny další pokusy a jak to dopadlo uvidíme
v dalších dílech.
Bohužel stavitelé
pyramid dopadli tak, jako dopadneme my, až si civilizaci zničíme a
zůstanou po nás artefakty, nad kterými budou naši následníci kroutit
hlavou, na co se ta či ona destička a krabička používala.
Příště se se stavitelem
přesuneme do Asuánského lomu, kde bude stavitel provádět testování
těžby a přepravy žuly. Tam se rozhodne o postupu.