Cheops stavitelem
?
Předkládám simulační model stavby Velké pyramidy
A
Menu-volba témat
B
Alternativní témata
Motto: Galileo Galilei : Zvědavost stojí vždy na začátku problému, který čeká na vyřešení
V dílech A18 a A19
prováděl stavitel technologickou přípravu stavby Královy komory.
Technologie A byla pro něho přijatelná, ale nedostupná i když by se
vešla do 20 roků.
Stavba Technologií A - současnou nebo předdynastickou
Tato technologie je uvedena jako referenční pro porovnání s technologií měděného dláta. Modeluje odpověď na otázku, jak by si se stavbou poradila současná technologie.
Jak by stavba s touto
technologií proběhla ukážeme v tomto dílu. V minulém dílu A19 jsme
převezli z Asuánu do přístavu v Gíze žulu pro stavbu Královy komory.
Dnes budeme ze žuly stavět Královu komoru. Opět podle technologie A
s vyspělou technologickou úrovní.
Stavitel
se přesune o několik tisíciletí zpět, do společnosti s vysokou úrovní
a začne stavět komoru. Pyramidu máme postavenou do výšky 43 m z
rampy, ze které je vytvořena plošina, na níž bude stavba pokračovat.
Uprostřed je na obr. 6 patrný vstup z Velké galerie.
Technologie
A - stavba Královy komory
Technologie
A předpokládá vyšší nebo alespoň stejnou technologickou úroveň jako
je dnešní, která probíhala v dávných dobách předdynastického Egypta.
Přeprava kvádrů na pyramidu
V přístavu v Gíze máme uložených 172 kvádrů po několikaletém transportu
z Asuánu. Nyní nastala jejich přeprava na plošinu stavby ve výšce 43
m, kde se budovala Králova komora, obr 2. Přeprava vrtulníkem nebyla
možná, protože ani vysokotonážní stroje neunesly 60 tunové kvádry.
Stavitel přistoupil k osvědčenému a běžně dostupnému způsobu přepravy
pomocí vznášedla s nosností 100 tun na rovině až 60 tun při 10%
stoupání. Nakládka na vznášedlo byla provedena pomocí autojeřábu s
nosností 60 tun.
Cesta na pyramidu
Z přístavu vedla cesta – červená, obr.2, délky
500 m se stoupáním 8,6 % na začátek vybudované rampy – modrá,
obr. 2, délky 320 m a stoupání 8,7 % na plochu rozestavěné pyramidy.
Vlevo od červené cesty jsou patrné lomy pro těžbu vápencových kvádrů.
Po těchto cestách vznášedlo přepravovalo kvádry na plošinu stavby
komory. Menší nerovnosti do dvou metrů vznášedlu nevadily. Přesuny
začaly, až když byly všechny kvádry
převezeny do přístavu a mohl začít kontinuální proces stavby.
Rychlost vznášedla je 5 km/hod, doba přesunu 10 minut, nakládky a
složení 5 min.
Cyklus přesunu
Cyklus
nakládka-přesun-složení-návrat vznášedla = 5+10+5+10=30 min. Každé 2
hodiny byla přestávka 30 minut na tankování vznášedla, to jsou 2,5
hodiny. Čistý čas přesunu byly 9,5 hodiny. Za 12 hodin se přepravilo
19 kvádrů, všech 172 kvádrů se přepravilo za 9 dní. To jsou
přiměřené časy pro stavbu pyramidy. Kvádry byly na pyramidě uloženy
na úložné místo nedaleko stavby, odkud byly odebírány na stavbu,
obr. 3.
Dále bylo na plošinu dopraveno: připravených
22 bloků vápencových podpěr stropních nosníků, kvádry musí být
leštěné a přesně pravoúhle dimenzované.
Připravených 24
vápencových šikmo seříznutých kvádrů pro sedlovou střechu. Před
zahájením stavby bylo nutné přepravním vznášedlem dopravit na plochu
400 stavebních vápencových kvádrů hmotnosti kolem 2 tun, které
sloužily k vytváření okolní stěny, jež měla zajistit stavbu
odlehčovacích komor do výšky 20 m od plošiny.
Příprava stavby
Na
stavbě byly k dispozici brousící, leštící kotoučové brusky, měřící
nástroje pro průběžné měření rozměru kvádrů, vodováha, úhlové
měřidlo, laserový měřič vzdáleností, olovnice, jemná sádrovcová malta
pro zajištění styku mezi kvádry.
Pro přepravu kvádrů byl na plochu
vznášedlem přepraven mobilní autojeřáb s teleskopickým hydraulicky
ovládaným ramenem, který mohl přepravovat kvádry do hmotnosti 70 tun
po celé ploše. Stavitel mohl objednat věžový stavební jeřáb pro přímý
přesun kvádrů od paty pyramidy, který by svým ramenem dosahoval na
okraj plochy, ale nebyl by pohyblivý po celé ploše, proto stavitel
zvolil mobilní autojeřáb.
Zahájení stavby
Všechny
úkony byly prováděny podle stavebního plánu tak, aby označené kvádry
na sebe navazovaly, každý kvádr byl před uložením změřen, dobroušen
tak, aby dosedl na sousedící kvádr s milimetrovou přesností.
Následovala
stavba okolních stěn z vápencových kvádrů, která zajišťovala stavbu
žulové komory. Na obrázku 7 vidíme, že tmavá žulová část stavby je
obložena světými vápencovými kvádry. Jak stavba komory narůstá,
zvyšuje se i vápencová podpůrná stěna, ze které měli stavební
pracovníci přístup k ukládaným kvádrům. Z obrázku 7 je patrné, že
stavba navazuje na Velkou galerii, žulová část vpředu je vstupní
předkomora se vstupním otvorem, od které stavba Královy komory
začíná právě stavbou podlahy. Na tu bude postupně přesunut sarkofág.
Pak následovaly stěny, na nich překlady. Následovaly odlehčovací
komory. Postupně byly pod každý nosník vkládány vápencové podpěry a
na ně stropní nosníky.
Nakonec
byla komora zastřešena 24 seříznutými vápencovými kvádry sedlové
střechy. A tím byla Králova komora postavena. Na obr. 8 vidíme, jak
stavba Královy komory vypadala po dokončení.Tuto
stavební činnost vykonával autojeřáb, obr. 4, pro který je tato
činnost rutinní záležitost. Nejdůležitější
činnost ležela na pracovnících stavby, kteří každý kvádr dokonale
očistili, proměřili úhly a velikosti, vyleštili povrch a na sousedící
plochy nanesli jemnou sádrovcovou maltu a naváděli jeřábníka k
jemnému usazení kvádru. Kontrola jejich práce byly dokonalé spáry,
kam by nepronikla ani žiletka viz Kvádry Královy komory
Královu komoru máme postavenou.
Tímto dokumentujeme, že pro uvedené technické
prostředky použité při stavbě, to zas tak velký problém nebyl.
Autojeřáb byl pomocí vznášedla odvezen a pokračovala dostavba celé
Velké pyramidy. O tom bude příště. Tento
díl je určen pro dnešního, moderního stavitele, který měl k dispozici
všechny použité prostředky bez ohledu na náklady.
Historický stavitel se vrátil zpět o několik tisíc roků a použil prostředky, které měl tehdy k dispozici.
A to bude předmětem příštího dílu.
----- Štěrba -----